Melexis introduceert PCB-loze Hall-effect vergrendelsensor voor stoelpositionering in automotive toepassingen

Melexis

PCB-less Hall-effect latch for seat motor positioning in automotive applications - MelexisGeïntegreerde passieve componenten maken kleinere inbouwoplossing en PCB-loze montage mogelijk.


Tessenderlo, België, 26 februari 2019 - Melexis introduceert de MLX92223, een PCB-loze 2-draads Hall-effect vergrendelsensor met geïntegreerde passieve componenten (simulatie van een 392Ω weerstand en een ontkoppelcondensator). Deze is, zonder dat daar extra externe componenten voor nodig zijn, compatibel met industriestandaard controle eenheid (ECU’s).

Omdat autofabrikanten steeds meer gebruik maken van gemotoriseerde stoelverstelling, groeit ook de noodzaak om de positie van de stoel nauwkeurig te detecteren. De MLX92223 integreert de extra passieve componenten die normaal gesproken nodig zijn om de Hall-effect vergrendelsensoren aan de ECU's te koppelen. Door deze grotere mate van integratie hoeft de sensor niet meer op een printplaat gemonteerd te worden. Dit maakt op zijn beurt weer kleinere oplossingen mogelijk, waardoor OEM's zelfs daar waar de ruimte beperkt is vergrendelingen en modules kunnen integreren en zo het comfort en de veiligheid van de klant nog verder kunnen verhogen.

De elektronische kern (Si), die door Melexis wordt gebruikt, is voorzien van een geavanceerde offsetonderdrukking met een programmeerbare temperatuurcoëfficiënt. Hierdoor kan de MLX92223 compenseren voor magneten, die temperatuurafhankelijke variaties kunnen vertonen. De simulatie van een geëmuleerde weerstand betekent dat OEM's geen externe serieweerstand hoeven te gebruiken, wat normaal gesproken wel nodig zou zijn. Bovendien kan de MLX92223 dankzij de integratie van de ontkoppelcondensator superieure EMC- en ESD-prestaties leveren ten opzichte van producten van concurrenten. De MLX92223 bevat ook een spanningsregelaar en een als een stroombron geconfigureerde uitgang. Andere kenmerken zijn onder andere bescherming tegen omgekeerde polariteit van de voedingsspanning met geavanceerd thermisch beheer om de stroom te beperken als de junctietemperatuur de drempelwaarde, waarboven de component kan beschadigen, overschrijdt.

Dieter Verstreken, Product Line Manager, zegt over het nieuwe product: “De MLX92223 is ontworpen om te voldoen aan de eisen van autofabrikanten die stoelpositiesensoren implementeren voor de veiligheid en het comfort van bestuurders en passagiers. Nauwkeurige detectie van de stoelpositie kan door de ECU's worden gebruikt om de veiligheidsvoorzieningen aan te passen, zoals het instellen van de airbags of het spannen van de veiligheidsgordel. Met de MLX92223, die ook voor andere consumenten- en industriële toepassingen kan worden gebruikt, is de stoelpositiebewaking aanzienlijk verbeterd.”

De MLX92223 is verkrijgbaar in een TO-92-3L behuizing en werkt bij een uitgebreid temperatuurbereik van -40 °C tot +150 °C.

Video: Seat motor position sensor MLX92223 (50s):